Pionieratul ca strategie de succes
Pionieratul ca strategie de succes: cum inovația și planificarea pe termen lung pot modela viitorul
un articol scris de Adriana Florența Pălășan
Ideile cresc in timp, companiile cresc in timp, pietele se maturizeaza, dar noi putem fi pionieri catre granite pe care nici nu ni le imaginam.
Discuțiile despre sustenabilitate, protecția mediului și reducerea amprentei de carbon sunt la ordinea zilei. Companiile ar trebui să gândească proiectele viitoare pe termen lung, ținând cont de toate reglementările ce vor intra în vigoare în următorii ani, dar care sunt deja stabilite. Deoarece schimbarea durează, iar drumul de la idee la realitate se poate întinde pe parcursul multor ani, eu cred că toate ideile inovative merită o șansă dacă sunt bine argumentate. A fi pionier într-un domeniu și a avea răbdare ca piața să ajungă la maturitatea necesară pentru a-ți cumpăra produsul sau soluția în care crezi reprezintă o cheie a succesului, ce ar trebui să se regăsească în buzunarul fiecărui antreprenor vizionar.
Ideea acestui articol mi-a venit citind unul dintre capitolele din cartea „Start-up Nation”, o carte de mentorat pentru antreprenori.
Inovarea vine din strategia de concentrare pe client și nevoia lui viitoare și nu dintr-o comparație cu concurența pe care ca pionier într-o anumită industrie, nici nu o ai încă.
Pionieratul în domeniul bateriilor electrice pentru mașini, nu ca produs, ci ca filozofie de business, mi s-a părut extrem de interesant, deoarece acoperă multe dintre subiectele din supply chain cărora antreprenorii nu le acordă suficientă importanță. Încă din 1972, Mercedes a construit un autobuz electric cu baterie interschimbabilă, însă existau riscuri de electrocutare sau de incendiu. În 2007, Shai Agassi a prezentat prim-ministrului Israelului de atunci, Shimon Peres, un concept revoluționar, aproape utopic la acea vreme, pentru a transforma lumea într-un „Better Place” până în 2030. Conceptul său viza transformarea unei țări-pilot într-un „Single country off oil”.
La început, proiectul a presupus crearea unui ecosistem. Ce țară ar fi fost mai potrivită pentru pilot decât Israel? O țară fără resurse naturale, cu acces limitat sau chiar interzis la sursele de petrol, cu relații politice tensionate cu vecinii, dar cu un apetit pentru inovație care o situează pe primul loc în lume la dezvoltarea și implementarea de soluții noi.
Pentru succesul proiectului, era nevoie de susținere politică, un partener important din industria auto și surse puternice de finanțare. Așa cum se întâmplă și în zilele noastre, atunci când vii cu o idee nouă, indiferent de nivel, există mereu cineva care încearcă să te convingă că nu se poate implementa. Totuși, Carlos Ghosn, pe atunci președintele Renault, a fost unul dintre puținii interesați. El proiecta în paralel o mașină electrică, însă costurile mari, autonomia redusă a bateriei și timpii lungi de încărcare făceau dificilă punerea în vânzare a unui astfel de vehicul.
Proiectul lui Agassi prevedea stații sigure de încărcare și schimb al bateriilor, utilizând un principiu de mutare în siguranță inspirat de armata israeliană. Bateriile erau transformate din costuri fixe de achiziție într-un cost variabil și operațional.
Atunci când faci un benchmark pe procese, fă o comparație cu procese similare din industrii diferite de cea în care activezi. Rezultatul poate fi spectaculos.
Personal, ideea mi s-a părut fantastică chiar și astăzi, la 15 ani distanță. Ar trebui să ne întâlnim cu astfel de soluții tot mai des, iar până în 2030, acestea ar trebui să devină o normalitate.
Fac aici o paranteză pentru a vă povesti o experiență din primii mei ani ca transportator. În anii ’90, am avut ocazia să văd o factură de achiziție a unui autovehicul în Franța, care avea două linii: prima linie – autovehiculul, a doua linie – 18 anvelope! Autovehiculul se amortiza în 5 ani, semiremorca în 6, iar anvelopele se schimbau în funcție de numărul de kilometri parcurși și de categoria de drum pe care mergea, în funcție de aplicația pentru care a fost achiziționat. Un mod extraordinar de alocare corectă a costurilor!
Așadar, la acea vreme, Agassi a conceput un proiect cu mașini electrice într-o țară cu o infrastructură foarte dezvoltată pentru încărcarea și schimbul de baterii, având un furnizor care, la achiziția vehiculului electric, să ofere bateriile închiriate, cu tarif lunar sau pe kilometru. Un proiect fantastic nu doar pentru 2007, ci chiar și pentru 2024.
Să facem o simulare:
Element de Cost |
UM |
Achiziție Directă |
Închiriere Baterie/Lună |
Închiriere Baterie/An |
Costul Vehiculului Electric (fără baterie) |
EURO |
25,000.00 |
25,000.00 |
25,000.00 |
Costul Bateriei (dacă este cumpărată) |
EURO |
10,000.00 |
0 |
0.00 |
Perioada considerată egală cu durata de viață a bateriei |
ANI |
8.00 |
8.00 |
8.00 |
Ipoteza de nr. de km/an |
KM |
12,000.00 |
12,000.00 |
12,000.00 |
Costuri de întreținere pe durata de viață a bateriei |
EURO |
2,000.00 |
0 |
0 |
Chirie/lună |
EURO |
0.00 |
100.00 |
0.00 |
Chirie/km |
EURO |
- |
0.10 |
- |
Costuri anuale |
EURO |
2,000.00 |
1,200.00 |
1,200.00 |
Valoarea de revânzare a vehiculului |
Y-30% |
Y |
Y |
Y |
Suma achitată la achiziție |
EURO |
35,000.00 |
25,000.00 |
25,000.00 |
Suma achitată pe durata celor 8 ani |
EURO |
2,000.00 |
9,600.00 |
9,600.00 |
Cost total de proprietate (TCO) |
EURO |
37,000.00 |
34,600.00 |
34,600.00 |
Costul ridicat al bateriei dispare din costul inițial, făcând prețurile vehiculelor electrice comparabile, ba chiar mai mici decât cele pe combustibil fosil, ceea ce extinde baza de clienți. Câteva avantaje suplimentare identificate de Agassi cu atâția ani în urmă sunt:
- Reducerea costurilor inițiale
- Întreținere și înlocuire: Vehiculul are întotdeauna o baterie de înaltă performanță, înlocuită de compania proprietară.
- Planuri de plată flexibile: Cheltuieli operaționale previzibile.
- Posibilitatea de upgrade: Upgrade la tehnologii mai noi.
Agassi a fost un vizionar, iar modelul s-a extins în mod evident odată cu criza din 2009. De exemplu, „linia de anvelope” s-a transformat în contracte de închiriere a anvelopelor pe kilometru. Pentru un camion, 18 anvelope costă 500 EUR * 18 = 9,000 EUR. Pentru o flotă de 20 de camioane, costul devine 180,000 EUR – o sumă impresionantă, mai ales dacă dorim să întreținem corect vehiculele și să schimbăm anvelopele la fiecare 150,000 km.
Această filozofie se aplică și în alte industrii, de la software (SaaS), energie, industrie aeronautică, până la orice domeniu unde costurile investiționale sunt atât de mari încât
extinderea lor în timp și transformarea în costuri variabile devine un avantaj competitiv atât financiar, cât și operațional.
Exemple relevante sau întâlnite frecvent în activitatea curentă:
- Motoarele de Aeronave: În industria aviației, motoarele aeronavelor sunt printre cele mai scumpe componente. Multe companii aeriene aleg să le închirieze în loc să le cumpere, transformând astfel o investiție majoră într-un cost operațional gestionabil. Aceasta le permite să își ajusteze operațiunile în funcție de cerere, fără a suporta costuri fixe ridicate.
- Închirierea panourilor solare: Companii precum SolarCity (acum parte a Tesla) oferă închiriere de panouri solare, unde clienții plătesc o taxă lunară pentru utilizarea panourilor și a energiei electrice generate, în loc să achiziționeze panourile în avans.
- Software ca serviciu (SaaS): În loc să achiziționeze licențe software, multe companii optează pentru modele SaaS, plătind o taxă de abonament și transformând achiziția software-ului dintr-o cheltuială de capital într-un cost operațional.
- Leasing de echipamente industriale: În industrii precum construcțiile și producția, companiile preferă adesea să închirieze utilaje și echipamente grele pentru a evita costurile inițiale mari și a beneficia de tehnologia de ultimă generație.
Tot ce am scris mai sus reprezintă un apel la identificarea în piață a modelelor care ni se potrivesc, indiferent de industrie. Să nu ne temem să fim pionieri dacă avem o idee în care credem și să punem pe primul loc analizele financiare ale achizițiilor investiționale, pentru a face alegerile potrivite și a ne dezvolta sănătos pe termen lung.
“Oamenii care sfârșesc prin a fi “Primii” nu și-au stabilit acest obiectiv. Ei au apucat să facă ceva ce iubesc cu adevărat să facă.”
Condoleezza Rice
Ideile se dezvoltă în timp, companiile cresc în timp, piețele se maturizează, dar noi putem fi pionieri în explorarea unor granițe pe care nici nu ni le imaginăm.